Modernizace a výstavba drážní infrastruktury
Koncepční priority rozvoje železniční infrastruktury s ohledem na naplnění cílů stanovených v Dopravní politice České republiky pro období 2021-2027 s výhledem do roku 2050 jsou sestaveny v pořadí dle relativní důležitosti pro osobní dopravu. Ve stejném pořadí prosazujeme realizovat přechod na výhradní provoz ETCS. Konverze trakční soustavy 3kV na 25kV není pro osobní dopravu prioritní.
Zvýšení kapacity a výkonnosti zahrnuje soubor opatření, jako je
- zvýšení počtu kolejí,
- zvýšení traťové, resp. cestovní a oběhové rychlosti,
- elektrizace tratě v nezávislé trakci.
Za optimální považujeme zvýšení traťové rychlosti na 200 – 250 km/h a zvýšení počtu kolejí na 4, případně paralelní vedení nové tratě.
Výstavba vysokorychlostních tratí je vzhledem k prioritám vnitrostátních dopravních potřeb doplňující alternativou, která může sloužit k uvolnění kapacit konvenční sítě pro osobní a nákladní dopravu.
Prioritní páteřní tratě z hlediska dálkové a meziregionální osobní dopravy jsou:
- Praha – Česká Třebová – Přerov
- Praha – Hradec Králové – Týniště n.O. – Choceň
- (Rakousko/Slovensko–) Břeclav – Přerov – Ostrava – Bohumín (– Polsko)
- Praha – Brno – Břeclav (– Rakousko/Slovensko)
- Praha – Děčín (– Německo)
- Praha – Beroun – Plzeň – Domažlice (– Německo)
- Brno – Přerov
Zvýšení kapacity a výkonnosti zahrnuje soubor opatření, jako je
- dílčí nebo úplné zvýšení počtu kolejí,
- zvýšení traťové, resp. cestovní a oběhové rychlosti,
- oddělení příměstské dopravy od dálkové a nákladní,
- elektrizace tratě v nezávislé trakci.
Za optimální považujeme zvýšení traťové rychlosti na 140 – 160 km/h.
Navýšení počtu kolejí na 4 považujeme za nezbytné na tratích se výrazným souběhem příměstské, dálkové a nákladní dopravy:
- Praha – Kolín
- Praha – Lysá nad Labem – Milovice (– Mladá Boleslav)
- Praha hl.n. – Praha-Smíchov – Radotín (– Beroun)
- Praha – Benešov
- Praha – Roudnice nad Labem
- Brno – Břeclav
- Brno – Vyškov
- Brno – Tišnov
- Bohumín – Ostrava – Studénka
- Olomouc – Přerov
Zdvojkolejnění považujeme za nezbytné na tratích s významnou příměstskou dopravou:
- Praha – Všetaty (+elektrizace)
- Praha – Kladno (+elektrizace)
- Radotín – Krč – Běchovice
- Krč – Vršovice
- Uhříněves – Malešice – Libeň
- Smíchov – Rudná (+elektrizace)
- Brno – Třebíč (+elektrizace)
- Plzeň – Nepomuk
- Plzeň – Přeštice
- Plzeň – Domažlice (+elektrizace)
- Ostrava – Frýdek-Místek (– Frenštát p.R.) (+elektrizace Kunčice –)
- Ostrava – Opava
- Hradec Králové – Jaroměř
- Otrokovice – Zlín (– Vizovice) (+elektrizace)
- Olomouc – Prostějov – Nezamyslice
- Olomouc – Šternberk
- České Budějovice – Protivín
- České Budějovice – Ševětín
Za dopravně významné tratě vhodné pro elektrizaci považujeme tratě s dálkovou dopravou nebo přímými vozy v dálkové dopravě:
- (Ostrava –) Frýdlant n.O. – Valašské Meziříčí
- Jihlava – Zastávka u Brna
- Jaroměř – Trutnov – Svoboda n. Úpou
- Opava – Krnov – Olomouc
- Klatovy – Železná Ruda
- (Praha–) Kladno – Rakovník
- (Praha – Všetaty) – Mladá Boleslav – Tanvald
- Bludov – Jeseník
- České Budějovice – Kájov (– Volary)
- Veselí nad Lužnicí – České Velenice
- Jaroměř – Liberec
- Liberec – Děčín
- Plzeň – Žatec
- Nymburk – Mladá Boleslav – Česká Lípa (– Rumburk)
Ostatní tratě v regionální dopravě se silnou poptávkou nebo s logickými vozebními rameny a vazbou na elektrizované tratě:
- Týniště n.O. – Častolovice – Solnice/Letohrad
- Břeclav – Znojmo
- Brno – Veselí n.M. – Bylnice
- Veselí n.M. – Rohatec
- Horažďovice př.- Sušice
- Praha – Rudná – Beroun
- Praha – Vrané n.V. (-Čerčany)
- Pardubice – Havlíčkův Brod
- Kojetín – Hulín – Valašské Meziříčí
- Valašské Meziříčí – Rožnov p.R.
- Zdice – Písek
- Písek – Tábor
- Kladno – Kralupy – Neratovice
- Svitavy – Polička
- Česká Třebová – Lanškroun
- Česká Třebová – Moravská Třebová
- Kostelec – Dačice – Slavonice
- Horní Lideč – Bylnice
- Studénka – Štramberk (-Veřovice)
- SuchdolO. – Budišov n. Budišovkou
- Suchdol n.O. – Nový Jičín
- Žďár n.S. – Nové Město n.M . – Tišnov
- Týniště n.O. – Broumov
Zkapacitnění a zlepšení parametrů (elektrizace, dílčí nebo celkové zdvojkolejnění, zvýšení rychlosti) stávajících tratí nebo doplnění nové infrastruktury:
- (Praha– ) Ústí nad Labem – Dresden (nová elektrizovaná trať)
- (Praha –) Plzeň – Schwandorf – Nürnberg/München (+elektrizace)
- České Budějovice – Rybník (– Linz)
Ve významných stanicích na tratích uvedených výše je pro potřeby osobní dopravy potřeba dobudovat resp. doplnit vybavení jako:
- odstavná zařízení
- temperování
- odsávání WC
- doplňování vody
- úklid
- provozní ošetření
- vnější mytí
- zázemí pro personál dopravce