Modernizace a výstavba drážní infrastruktury

Koncepční priority rozvoje železniční infrastruktury s ohledem na naplnění cílů stanovených v Dopravní politice České republiky pro období 2021-2027 s výhledem do roku 2050 jsou sestaveny v pořadí dle relativní důležitosti pro osobní dopravu. Ve stejném pořadí prosazujeme realizovat přechod na výhradní provoz ETCS. Konverze trakční soustavy 3kV na 25kV není pro osobní dopravu prioritní.

Zvýšení kapacity a výkonnosti zahrnuje soubor opatření, jako je

  • zvýšení počtu kolejí,
  • zvýšení traťové, resp. cestovní a oběhové rychlosti,
  • elektrizace tratě v nezávislé trakci.

Za optimální považujeme zvýšení traťové rychlosti na 200 – 250 km/h a zvýšení počtu kolejí na 4, případně paralelní vedení nové tratě.

Výstavba vysokorychlostních tratí je vzhledem k prioritám vnitrostátních dopravních potřeb doplňující alternativou, která může sloužit k uvolnění kapacit konvenční sítě pro osobní a nákladní dopravu.

Prioritní páteřní tratě z hlediska dálkové a meziregionální osobní dopravy jsou:

  • Praha – Česká Třebová – Přerov
  • Praha – Hradec Králové – Týniště n.O. – Choceň
  • (Rakousko/Slovensko–) Břeclav – Přerov – Ostrava – Bohumín (– Polsko)
  • Praha – Brno – Břeclav (– Rakousko/Slovensko)
  • Praha – Děčín (– Německo)
  • Praha – Beroun – Plzeň – Domažlice (– Německo)
  • Brno – Přerov

 

Zvýšení kapacity a výkonnosti zahrnuje soubor opatření, jako je

  • dílčí nebo úplné zvýšení počtu kolejí,
  • zvýšení traťové, resp. cestovní a oběhové rychlosti,
  • oddělení příměstské dopravy od dálkové a nákladní,
  • elektrizace tratě v nezávislé trakci.

Za optimální považujeme zvýšení traťové rychlosti na 140 – 160 km/h.

Navýšení počtu kolejí na 4 považujeme za nezbytné na tratích se výrazným souběhem příměstské, dálkové a nákladní dopravy:

  • Praha – Kolín
  • Praha – Lysá nad Labem – Milovice (– Mladá Boleslav)
  • Praha hl.n. – Praha-Smíchov – Radotín (– Beroun)
  • Praha – Benešov
  • Praha – Roudnice nad Labem
  • Brno – Břeclav
  • Brno – Vyškov
  • Brno – Tišnov
  • Bohumín – Ostrava – Studénka
  • Olomouc – Přerov

Zdvojkolejnění považujeme za nezbytné na tratích s významnou příměstskou dopravou:

  • Praha – Všetaty (+elektrizace)
  • Praha – Kladno (+elektrizace)
  • Radotín – Krč – Běchovice
  • Krč – Vršovice
  • Uhříněves – Malešice – Libeň
  • Smíchov – Rudná (+elektrizace)
  • Brno – Třebíč (+elektrizace)
  • Plzeň – Nepomuk
  • Plzeň – Přeštice
  • Plzeň – Domažlice (+elektrizace)
  • Ostrava – Frýdek-Místek (– Frenštát p.R.) (+elektrizace Kunčice –)
  • Ostrava – Opava
  • Hradec Králové – Jaroměř
  • Otrokovice – Zlín (– Vizovice) (+elektrizace)
  • Olomouc – Prostějov – Nezamyslice
  • Olomouc – Šternberk
  • České Budějovice – Protivín
  • České Budějovice – Ševětín

 

Zdvojkolejnění a zlepšení parametrů považujeme za nezbytné na tratích:

  • Jihlava – Havlíčkův Brod
  • Staré Město u Uherského Hradiště – Veselí nad Moravou – Újezdec u Luhačovic – Luhačovice (+elektrizace)
  • Kojetín – Hulín – Holešov (+elektrizace)

 

Za dopravně významné tratě vhodné pro elektrizaci považujeme tratě s dálkovou dopravou nebo přímými vozy v dálkové dopravě:

  • (Ostrava –) Frýdlant n.O. – Valašské Meziříčí
  • Jihlava – Zastávka u Brna
  • Jaroměř – Trutnov – Svoboda n. Úpou
  • Opava – Krnov – Olomouc
  • Klatovy – Železná Ruda
  • (Praha–) Kladno – Rakovník
  • (Praha – Všetaty) – Mladá Boleslav – Tanvald
  • Bludov – Jeseník
  • České Budějovice – Kájov (– Volary)
  • Veselí nad Lužnicí – České Velenice
  • Jaroměř – Liberec
  • Liberec – Děčín
  • Plzeň – Žatec
  • Nymburk – Mladá Boleslav – Česká Lípa (– Rumburk)

Ostatní tratě v regionální dopravě se silnou poptávkou nebo s logickými vozebními rameny a vazbou na elektrizované tratě:

  • Týniště n.O. – Častolovice – Solnice/Letohrad
  • Břeclav – Znojmo
  • Brno – Veselí n.M. – Bylnice
  • Veselí n.M. – Rohatec
  • Horažďovice př.- Sušice
  • Praha – Rudná – Beroun
  • Praha – Vrané n.V. (-Čerčany)
  • Pardubice – Havlíčkův Brod
  • Kojetín – Hulín – Valašské Meziříčí
  • Valašské Meziříčí – Rožnov p.R.
  • Zdice – Písek
  • Písek – Tábor
  • Kladno – Kralupy – Neratovice
  • Svitavy – Polička
  • Česká Třebová – Lanškroun
  • Česká Třebová – Moravská Třebová
  • Kostelec – Dačice – Slavonice
  • Horní Lideč – Bylnice
  • Studénka – Štramberk (-Veřovice)
  • SuchdolO. – Budišov n. Budišovkou
  • Suchdol n.O. – Nový Jičín
  • Žďár n.S. – Nové Město n.M . – Tišnov
  • Týniště n.O. – Broumov

 

Zkapacitnění a zlepšení parametrů (elektrizace, dílčí nebo celkové zdvojkolejnění, zvýšení rychlosti) stávajících tratí nebo doplnění nové infrastruktury:

  • (Praha– ) Ústí nad Labem – Dresden (nová elektrizovaná trať)
  • (Praha –) Plzeň – Schwandorf – Nürnberg/München (+elektrizace)
  • České Budějovice – Rybník (– Linz)

Ve významných stanicích na tratích uvedených výše je pro potřeby osobní dopravy potřeba dobudovat resp. doplnit vybavení jako:

  • odstavná zařízení
  • temperování
  • odsávání WC
  • doplňování vody
  • úklid
  • provozní ošetření
  • vnější mytí
  • zázemí pro personál dopravce